04
Czer
17

błonkówki

murarka ruda

Osmia bicornis

Osmia bicornis

Osmia bicornis

Osmia bicornis

Na jednym z okolicznych podwórek miesiąc wcześniej wymieniano rury c.o. Robotnicy zostawili po sobie gołą ziemię z leżącymi tu i ówdzie resztkami starych rur i osłon termicznych. Któregoś dnia spadł deszcz, ziemia szybko wyschła i tylko wokół jednej z resztek wciąż utrzymywała się wilgoć. Właśnie tam zauważyłam licznie latające owady, było ich co najmniej kilkanaście. Przysiadały na dłuższą chwilę w najbardziej wilgotnych rejonach, a potem szybko odlatywały.
W jednym miejscu zauważyłam coś jakby tunel prowadzący w głąb ziemi, jak do prawdziwej kopalni. Przed nim tworzyła się niemal kolejka, jedne owady co chwilę wchodziły do środka, inne wychodziły:

Osmia bicornis

A tak wyglądała arena zdarzeń. Wejście do „kopalni” zaznaczyłam strzałką. To zdjęcie zrobiłam po trzech dniach, gdy ziemia już za bardzo wyschła i wokół kręciły się tylko pojedyncze murarki:

Bardzo jestem ciekawa, gdzie w okolicy aż tyle murarek znalazło miejsce na gniazda. Niestety, wyśledzenie tego przekracza moje możliwości.

  • nazwa polska: murarka ruda, murarka ogrodowa
  • nazwa łacińska: Osmia bicornis (dawniej Osmia rufa)
  • rodzina: miesierkowate – Megachilidae
  • data zrobienia zdjęć: 17 i 20.05.2017
  • miejsce: okolice Starego Miasta

galeria – błonkówki »
galeria – mieszkańcy »

4 Responses to “błonkówki”


  1. 16 czerwca 2017 o 20:05

    Trzy tygodnie temu widziałam pszczolinki i osy pijące wodę z płycizny stawowej w Dolinie Pięciu Stawów. Niestety zdjęcia wyszły poruszone.


Skomentuj

