21
Maj
17

błonkówki

brosznica bzowa

Macrophya alboannulata

Macrophya alboannulata

Macrophya alboannulata

Macrophya alboannulata

Macrophya alboannulata

Było ciemno, zimno i wietrznie. Zmarznięta brosznica siedziała na liściu śnieguliczki, tuż pod dużym krzakiem dzikiego bzu. I nawet nie miała siły przede mną uciekać.

  • nazwa polska: brosznica bzowa
  • nazwa łacińska: Macrophya alboannulata
  • rodzina: pilarzowate – Tenthredinidae
  • data zrobienia zdjęć: 29.04.2017
  • miejsce: okolice Starego Miasta

galeria – błonkówki »
galeria – mieszkańcy »

8 Responses to “błonkówki”


  1. 21 Maj 2017 o 15:28

    Teraz jest najlepszy okres na wszelkie brosznice. A jest ich trochę, także takich które można spotkać w miejskich parkach i zaroślach. Rozoponaje się je uderzająco długich tylnych krętarzach – no ale to raczej info dla odwiedzających, bo Ty przecież o tym wiesz.

  2. 21 Maj 2017 o 19:24

    To na pewno brosznica. Trzeba by sprawdzić, czy annulata, czy blanda ( która może mieć odwłok całkowicie czarny, lub taki właśnie dwubarwny ); nie pamiętam w tej chwili cech, coś ubarwieniem tylnych nóg. M. blanda spotkałemw piątek, wkrótce będę ją opisywał i uwzględnię różnice w stosunku do M.annulata, to będziesz mogła sobie sprawdzić, jeśli zechcesz.

    • 21 Maj 2017 o 20:53

      Skoro tak, to się cieszę, że moje wyczucie kształtów się nie pomyliło. Oczywiście, zajrzę do Ciebie jak ją opiszesz. Mam nadzieję, że tamte niezbyt udane zdjęcia wystarczą do oznaczenia.

  3. 22 Maj 2017 o 1:33

    Raczej tak. A tymczasem pozwolę sobie napomknać, ze Twoje przpuszczenie odnośnie Heptatoma pellucens na innym blogu nie musi być trafne. Przyjrzyj się Stratiomys longicornis. Sorry, ze tutaj, ale u źródła jest wymóg logowania.

    • 22 Maj 2017 o 17:20

      O rety, oczywiście masz rację. Owszem, sporo detali mi nie pasowało, ale nie przejęłam się tym zbytnio, sama nie wiem dlaczego. :/ Okropnie zmęczona byłam, co mnie nieco (ale tylko nieco) tłumaczy. Żeby było zabawniej, przypomniało mi się, że już kiedyś komuś oznaczałam tę muchę – i wtedy zrobiłam to prawidłowo.
      Dzięki wielkie, że zwróciłeś uwagę.

  4. 23 Maj 2017 o 15:48

    No bo faktycznie na fotce można się pomylić – nawet oczy jakby też niebieskawe. W naturze nie może być mowy o pomyłce – całkowicie inna sylwetka.
    Tymczasem dodałem opis M.blanda. Okazuje się, że potrzeba widoku na tylne krętarze, których na Twoich fotkach ( tych z linkowanej Macrophya ) niestety nie widać…

    • 25 Maj 2017 o 18:45

      Eee, nie, w żadnym razie nie można się pomylić. Miałam wtedy wyjątkowo kiepski dzień i tyle.
      Szkoda, poprawię ją w takim razie na Macrophya sp. Dzięki.


Skomentuj

