14
Maj
17

chrząszcze

– bęblikowate –

Melyridae/Malachiidae

larwa Melyridae/Malachiidae

larwa Melyridae/Malachiidae

larwa Melyridae/Malachiidae

larwa Melyridae/Malachiidae

Małe, najwyżej centymetrowe larwy o charakterystycznej barwie. Widywałam je na okolicznych murach przez cały kwiecień. Niektóre utytłane w pyle, jakby niedawno wyszły z ziemi. I wciąż zastanawiam się, co z nich wyrośnie.
EDIT 21.05.2017: I już wiem mniej więcej, co wyrośnie. Za informację bardzo dziękuję Avidalowi.

  • nazwa polska: ?
  • nazwa łacińska: ?
  • rodzina: bęblikowate – Melyridae/Malachiidae
  • data zrobienia zdjęć: 8 i 30.04.2017
  • miejsce: okolice Starego Miasta

galeria – chrząszcze »
galeria – mieszkańcy »

8 Responses to “chrząszcze”


  1. 14 Maj 2017 o 21:55

    Coś z Malachiinae.

  2. 20 Maj 2017 o 19:12

    Przyjąłem strategię, że w takich kontrowersyjnych sytuacjach będę się wzorował na ikonografii profesora Borowca. To dla mnie największy autorytet. A poza tym gdzieś czytałem, że po ostatniej rewizji Malachiidae zostalą zdegradowana do rangi podrodziny Melyridae. Strona niemiecka nie nadąża z aktualizacjami, podobnie Biomap.
    http://www.colpolon.biol.uni.wroc.pl/melyridae.htm

    • 20 Maj 2017 o 20:15

      Hmm… nie wydaje Ci się, że to Colpolon jest dawno nieaktualizowane? We wstępie do listy rodzin odwołują się tam do różnych publikacji, ostatnia pochodzi z 2005 roku. A Biomap to przecież stosunkowo nowa strona.
      http://www.colpolon.biol.uni.wroc.pl/lista%20rodzin.htm
      I kolejna sprawa. Co z rodziną Apionidae? U Ciebie taka jest, a na Colpolon pędrusie należą do Brentidae (odkąd spotałam pierwszego pędrusia, czyli co najmniej od kilku lat).

  3. 20 Maj 2017 o 20:58

    Profesor na bieżąco dodaje coraz to nowe gatunki, więc nie można powiedzieć, że brak aktualizacji. Co do pędrusiów, górę wzięło tutaj wygodnictwo. Po prostu łatwiej mi było opisać je jako jednorodna rodzinę o ustalonej liczbie gatunków. Przy Brentidae musiałbym się bardziej wysilić – zliczyć gatunki, urozmaicić opis rodziny. Akurat miałem wtedy mnóstwo zaległości. Pozwoliłem sobie na odstępstwo od reguły.

    • 21 Maj 2017 o 11:41

      Hmm, ja też wciąż dodaję nowe gatunki, ale z innymi aktualizacjami u mnie krucho, bo to już znacznie więcej roboty. ;)
      Twoje powody rozumiem. A co do profesora, on być może ma zdanie odrębne, jak to często wśród entomologów się zdarza. W ITIS i Fauna Europaea też występują Apionidae.

  4. 21 Maj 2017 o 13:52

    Poza tym za jakiś czas nastąpią kolejne zmiany, w tym może i zmiany powrotne. Jakiś czas temu rozdzielono Scarabaeidae na szereg rodzin, a potem znów połączono je w jedną.

    • 21 Maj 2017 o 17:42

      Czyli nie należy się zbytnio przywiązywać do obecnej klasyfikacji jako do bytu z natury nietrwałego. I przejmować się sprzecznościami też nie należy. Aha, tak będę robić.


Skomentuj

