05
Mar
16

muchówki

mucha domowa

Musca domestica

Musca domestica

Musca domestica

Musca domestica

Być może lekką przesadą byłoby twierdzić, że od lat marzyłam o spotkaniu tej muchy – ale coś z prawdy w tym jest. Spójrzmy na jej nazwę, zarówno polską jak i łacińską. Sugeruje niesłychaną powszechność występowania i to w bezpośredniej bliskości siedzib ludzkich. A ja każdego roku uważnie obserwowałam owadzią faunę w mieście, spotykałam tysiące rozmaitych owadów, ale ani jednej muchy domowej wśród nich nie było…
Aż wreszcie nadszedł ten jesienny dzień roku 2014, kiedy wybrałam się na Bielany. I tam na murze jednego z budynków natknęłam się wreszcie na wytęskniony gatunek. Samiec, sztuk jedna. Oczywiście w tamtej chwili nie wiedziałam, że to on. Co więcej, wiem o tym dopiero od dwóch dni. A opóźnienie ‚zawdzięczam’ błędom w galerii najlepszej (teoretycznie) strony o muchach, czyli diptera.info.
Bardzo podobnie wyglądają samce innego gatunku z rodzaju Musca, czyli muchy jesiennej (Musca autumnalis). Ich odwłoki są również częściowo pomarańczowe, ale odstęp pomiędzy oczami znacząco węższy.

  • nazwa polska: mucha domowa
  • nazwa łacińska: Musca domestica
  • rodzina: muchowate – Muscidae
  • data zrobienia zdjęć: 4.10.2014
  • miejsce: okolice Lasku Bielańskiego

galeria – muchówki »
galeria – mieszkańcy »

4 Responses to “muchówki”


  1. 12 marca 2016 o 20:37

    archiwa kryją czasami miłe niespodzianki. Podziwiam, że potrafisz tak daleko cofnąć się wstecz. Ja w zeszłym roku zrobiłem może ze 200 zdjęć makro… i właściwie nie pamiętam ani jednego ;-P


Skomentuj

