01
List
14

muchówki

Solva marginata

Solva marginata

Zdjęcie kiepskie i nieco poruszone, za to mucha to prawdziwy rarytas. Żyją u nas tylko trzy gatunki z tej rodziny i niełatwo je spotkać. A już w centrum miasta, przy dość ruchliwej ulicy..? Nie do uwierzenia.
Z wyglądu Solva kojarzy się z bzygiem i tam jej najpierw szukałam. Bez efektu. Nic innego nie przychodziło mi do głowy, więc postanowiłam posprawdzać mniej znane rodziny. Zaczęłam od końca alfabetu – i od razu trafiłam. Ha, to się nazywa intuicja.
Ciekawostką jest, że larwy Xylomyidae rozwijają się pod korą starych drzew, głównie wierzb i topoli. Prawie jak larwy chrząszczy.

  • nazwa polska: …
  • nazwa łacińska: Solva marginata
  • rodzina: Xylomyidae
  • data zrobienia zdjęcia: 19.06.2014
  • miejsce: okolice Starego Miasta

galeria – muchówki »
galeria – mieszkańcy »

4 Responses to “muchówki”


  1. 1 listopada 2014 o 20:48

    pogratulować cennego znaleziska… ;-) Opłaca się jednak konsekwentnie fotografować wszystko co żyje, prawda? W innym przypadku niejedno by się przegapiło.

    • 2 listopada 2014 o 17:43

      Dzięki. :) No jasne, ja się za focenie zabieram nawet w warunkach beznadziejnych, tak jak to było tym razem. Silny wiatr, powiewny liść bluszczu zwisający z drzewa, a na dokładkę ciemnica, bo naokoło gęstwina innych podobnych liści. ;) Ale opłaciło się spróbować, bo fotka wyszła na tyle wyraźna, że oznaczyc się dało bez pudła.

      • 2 listopada 2014 o 19:09

        szkoda, że mnie mniej interesuje systematyka… pewnie zdarzyło mi się już skasować nieudane zdjęcie czegoś, co jest cenne i nawet o tym nie wiem ;-(. Dotyczy to zwłaszcza drobnicy, którą moje niewprawne oczy klasyfikują jako… drobnicę właśnie ;-P

        • 8 listopada 2014 o 17:19

          Tak szczerze, to gdyby ta fotka wyszła tylko ciut bardziej poruszona, też bym ją wykasowała. Byłam przekonana, że fotnęłam jakiegoś zwyczajnego bzyga, w dodatku nieoznaczalnego z tego ujęcia. ;)
          Drobnica ma to do siebie, że jest niezwykle trudna do zidentyfikowania, więc nawet gdyby była rzadkością, to i tak by się tego nie poznało. ;)


Skomentuj

