01
Gru
13

błonkówki

letyniec szysznica

Andricus fecundator

Andricus fecundator

Po raz pierwszy dojrzałam szyszkę na dębie dzięki biedronce. Gdyby nie jej kolorowy tyłeczek, zapewne nie zwróciłabym uwagi na ten dziwny obiekt. Ale jednak nie byłam wtedy do końca przekonana, czy na pewno nie jest czymś naturalnym.
Po trzech tygodniach udałam się znowu w to samo miejsce. Większość dębowych liści już opadła, co znacznie ułatwiło obserwację. I znalazłam całe mnóstwo szyszek! Ale tylko na tym jednym drzewie, a właściwie niewielkim drzewku:

Andricus fecundator

Andricus fecundator

Niestety, akurat pogoda zaczęła się psuć, zrobiło się ciemno, więc większość zdjęć nie wyszła. Ostatnie też jest poruszone, ale pokazuję je, bo złudzenie ‚szyszkowatości’ jest tu doskonałe.
A szyszki to oczywiście galasy, jedne z wielu rodzajów wyrośli spotykanych na dębach. Są miejscem ukrycia i żerowania larw letyńca szysznicy, błonkówki z rodziny galasówkowatych.

  • nazwa polska: letyniec szysznica
  • nazwa łacińska: Andricus fecundator
  • rodzina: galasówkowate – Cynipidae
  • data zrobienia zdjęć: 5 i 26.10.2013
  • miejsce: Lasek Bielański

galeria – błonkówki »
galeria – mieszkańcy »

14 Responses to “błonkówki”


  1. 1 Alia
    1 grudnia 2013 o 16:10

    Fascynujące. Natura nigdy nie przestanie mnie zadziwiać. Galasy oczywiście widywałam, ale czegoś takiego jeszcze nie.

    • 1 grudnia 2013 o 16:43

      No właśnie, ja też jeszcze nie i dlatego przez długi czas miałam wątpliwości, czy to na pewno to. Tak mnie te galasy zafascynowały, że w przyszłym roku skupię się na szukaniu różnych wyrośli na różnych roślinach.

  2. 1 grudnia 2013 o 20:19

    ciekawe to ujęcie z biedronką, bardzo ładne zdjęcie


Skomentuj

