03
List
13

błonkówki

wszystkie wpisy o tej błonkówce »

klecanka pospolita

Polistes dominulus

Polistes dominulus

Polistes dominulus

Polistes dominulus

Polistes dominulus

Ospale kręciła się po słupku osiedlowego płotka, sprawiając wrażenie, jakby zabrakło jej dalszego pomysłu na życie. Nic dziwnego, był to już początek października.

  • nazwa polska: klecanka pospolita
  • nazwa łacińska: Polistes dominulus
  • rodzina: osowate – Vespidae
  • data zrobienia zdjęć: 06.10.2013
  • miejsce: okolice Starego Miasta

galeria – błonkówki »
galeria – mieszkańcy »

12 Responses to “błonkówki”


  1. 4 listopada 2013 o 12:13

    samczyk? Nie wiem czy się powtarzam (jeśli tak, to przepraszam), ale w tym roku bardzo mało klecanek widywałem. A u mnie nad stawem jest ich na ogół zatrzęsienie. W zeszłym roku obserwowałem trzy gniazda, w tym roku znalazłem tylko jedno i szybko się zlikwidowało… a fruwaczy dosłownie kilku trafiłem ;-(

    Ładny owadzik, zgrabnie zapozował…

    • 4 listopada 2013 o 20:26

      Nie mam pojęcia, jak odróżnić samiczkę od samczyka. :/ Ale Ty, jako specjalista od klecanek, pewnie rozpoznajesz prawidłowo. :)
      W moich okolicach stan klecanek był raczej bez zmian. Tym Twoim może coś poszło nie tak z zimowaniem. Albo coś w ogólnych warunkach zmieniło się na niekorzyść.

      • 4 listopada 2013 o 21:01

        ja, specjalista? Buahaha ;-) Ale wydaje mi się, tak niespecjalistycznie, że samiec ma żółtą twarzyczkę, tzn. policzki, nadustek i częściowo czoło (dopiero za czułkami zaczyna się czarne). Łatwiej rozróżnić klecanki łodygowe, bo u nich ewidentnie jest podział na żółtogłowych samców i czarnogłowe samiczki, natomiast u pospolitych to jakieś takie dziwne jest… nie mogę się połapać do końca ;-(

        • 6 listopada 2013 o 20:04

          W porównaniu ze mną specjalista, bo ja się nigdy nad klecankami nie zastanawiałam aż tak detalicznie. ;) Więc niech będzie, że to prawdopodobny samczyk.
          A co do klecanek łodygowych, to ja się zatrzymałam w rozwoju na etapie, kiedy na forum Entomo pisali, że u nas żyją tylko trzy gatunki: dominulus, nimpha i biglumis. :/

          • 6 listopada 2013 o 20:58

            wiesz, moja przygoda z klecankami zaczęła się od sfotografowania klecanki, która nie występuje w Polsce ;-). I która była inną klecanką… wstydliwe początki ;-). Przyznam, że bardzo lubię błonkówki, chętnie o nich czytam i takie tam… ale podchodzę do tego skrajnie amatorsko. Wolę z otwartymi ustami chłonąć fakty i się dziwić niż nabierać naukowej wprawy ;-)

            Klecanka łodygowa – zdaniem Heiko – w Polsce jeszcze prawdopodobnie nie występuje, ale pewności co do tego brak, bo jest to ponoć gatunek dość szybko zwiększający zasięg. Nie wziąłem tego pod uwagę, skoncentrowałem się na wyglądzie ;-)

  2. 4 listopada 2013 o 12:13

    Bardzo ładna :) Powinna być zadowolona, że ma pamiątkowe portrety ;)

  3. 6 sierpnia 2015 o 2:28

    samiec na pewno: Polistes dominula : http://www.biolib.cz/IMG/GAL/BIG/129371.jpg
    samce mają inny nadustek i skręcone czułki


Skomentuj

