23
sie
08

t r a w y

mietlica

Agrostis sp.

Agrostis sp.

Drobniutka i delikatna.
Za ostateczne (mam nadzieję) oznaczenie bardzo dziękuję drTrutkowi.

  • nazwa polska: mietlica
  • nazwa łacińska: Agrostis sp.
  • rodzina: wiechlinowate – Poaceae
  • data zrobienia zdjęcia: 28.06.2008
  • miejsce: okolice Fortu Legionów

galeria – trawy »
galeria – inne »


14 Odpowiedzi do “t r a w y”


  1. 1 irena
    9 wrzesień 2008 o 18:25

    Znam tą trawkę z widzenia. Może to jest – kłosówka wełnista? (Holcus lanatus)
    Cytuję opis: “Trawa wysokości 30 – 100 cm, tworząca gęste kępy. Pochwy liściowe bardzo miękko owłosione. Źdźbła wzniesione, często w pobliżu ziemi załamane. Wiechy miękko owłosione, czerwonawe. Kwitnie w lipcu-sierpniu.” I jeszcze ” W półcienistych lasach i zaroślach rośnie bardzo podobna kłosówka miękka(H.mollis).” – za Eva Dreyer, Wolfgang Dreyer; Las; Oficyna Wydawnicza MULTICO Warszawa 1995

  2. 2 chwastowisko
    9 wrzesień 2008 o 18:32

    Oj, nie, to zdecydowanie nie ona. Ta jest niska, drobna, prawie niezauważalna. I rośnie raczej pojedynczo. To bardzo duże powiększenie. :)

  3. 3 irena
    9 wrzesień 2008 o 18:33

    A może to Wiechlina gajowa? W cytowanej wyżej książce podają, że wiechy ma dł. 10 cm. (poa nemoralis)

  4. 4 chwastowisko
    9 wrzesień 2008 o 18:55

    Może… może… To całkiem prawdopodobne! Tym bardziej, że gajowa z nazwy jest, więc do lasu pasuje.
    Jeszcze się w wolnej chwili lepiej rozpatrzę, ale chyba to ona. Dzięki wielkie. :)

  5. 5 dodo
    10 wrzesień 2008 o 23:49

    Wiechlina – na pewno, ale czy gajowa to nie wiem. Gajowa jest dość rzadka. W naturze łatwo ją odróżnić od innych wiechlin, bo jest naprawdę drobniutka. Jak wygrzebię zielnik to podeślę fotkę, będziesz mogła określić, czy proporcje się zgadzają.

    A z bonusowej wiedzy to wiechlina zwyczajna jest szorstka pod kwiatostanem, a łąkowa gładka – bo tak na oko to ich nie odróżniam..

  6. 6 chwastowisko
    11 wrzesień 2008 o 12:34

    Masz zielnik? Taki prawdziwy, z ususzonymi roślinkami?
    Ona naprawdę była drobniutka. Najlepszy dowód, że nie udało mi się zrobić większego zbliżenia. No i do tego rosły jej tam najwyżej 2 czy 3 sztuki. Ale czy po tylu miesiącach na tyle dokładnie przypomnę sobie rozmiary… Tak czy inaczej, spróbować można. Wygrzebuj. ;)
    Wygrałam bonusa?! Tadammm! Dobra, będę drapać te wszystkie trawska. O ile skleroza mi pozwoli, rzecz jasna. :D

  7. 7 łąkomaniaczka
    21 kwiecień 2009 o 20:39

    oczywiście główna zasada w oznaczaniu traw to rozpoznawania po liściach, więc przy fotografowaniu żdźbła fotografuj również liście, wtedy bedzie łatwiej oznaczyć dany gatunek, wyróżniamy jeszcze: wiechlinę łąkowa i błotną

  8. 21 kwiecień 2009 o 22:14

    Oczywiście… ale to niełatwe trafić na kogoś, kto umiałby oznaczać trawy. Więc zawsze podchodziłam do nich wyłącznie pod kątem estetycznym, z góry zakładając, że i tak są nie do rozpoznania. ;)
    Bardzo Ci jestem wdzięczna za wszystkie oznaczenia. :)

  9. 9 bonio
    9 czerwiec 2009 o 15:21

    Jezeli roslina byla malutka to jest to zapewne Wiechlina roczna Poa annua, ledwo wystaje poza kepe lisci, czesto spotykana na trawnikach.

  10. 9 czerwiec 2009 o 16:47

    Domyślam się, która to jest roczna, wszędzie jej pełno. Ale ta wyglądała jakoś inaczej, dlatego ją sfotografowałam. Niestety, było to zbyt dawno temu, żeby pamiętać szczegóły. :(

  11. 11 drTrutek
    5 listopad 2009 o 20:07

    Te kłoski wyglądają na jednokwiatowe. Jest to raczej mietlica. Jeśli małych rozmiarów może być: M. pospolita lub np. m. psia. Decyduje kształt liści (w drugim przypadku – szczeciniaste).

  12. 5 listopad 2009 o 20:24

    O, to, to! Ta wiechlina przez cały czas jakoś niezbyt mi pasowała. Dzięki. :)
    A czy ta to też nie może być mietlica?
    http://chwastowisko.wordpress.com/2008/08/01/trawa4/

  13. 13 drTrutek
    5 listopad 2009 o 21:57

    Nie. Pod tym linkiem masz kłoski wielokwiatowe. Plewki dolne mają kształt czółen . Więc jest to wiechlina. Ale z samych kłosków wiechlinę trudno rozpoznać, co do gatunku.

  14. 5 listopad 2009 o 22:17

    Może kiedyś nauczę się odróżniać kłoski wielo- od jednokwiatowych. Na razie jeszcze tego nie widzę.
    Ok, czyli pod linkiem jest wiechlina? Zawsze to coś. :)


Dodaj komentarz